Art. 1 – Bestuur, geschillencommissie, waarnemers en bemiddelaars

 

1.1 Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur staat in voor de goede werking van de HDV, neemt dringende beslissingen en komt samen wanneer het nodig is.

Het dagelijks bestuur bestaat uit:

  • voorzitter: Hilde Nijs
    Adres: Nieuwe Steenweg 30 A2, 3870 Heers
    Gsm: 0494 31 39 34
    E-mail: haspengouwsedartsvereniging@gmail.com

    Aanspreekpunt voor:
    • de algemene werking van de vereniging
    • klachten over de bestuursleden
    • aansturen van de bestuursleden
    • publiciteitswerking van de vereniging (sponsoring- en reclamemogelijkheden, …)
    • social media
    • alle activiteiten die buiten de aangesloten lokalen plaatsvinden
    • suggesties.
       
  • penningmeester: Ilona Uten
    Adres: Truilingenstraat 45, 3891 Gingelom
    Gsm: 0496 34 44 39
    E-mail: haspengouwsedartsvereniging@gmail.com

    Rekeningnummer: BE46 9730 8229 5036 (BIC: ARSPBE22)

    Aanspreekpunt voor:
    • rekeningen van de vereniging
    • betalingen en ontvangsten
    • de uitlening van de materialen eigendom van de HDV
    • suggesties.
       
  • secretaris en competitieleider: Peter Van der Aerden
    Adres: Bornstraat 62, 3806 Sint-Truiden (Velm)
    Gsm: 0496 71 25 34
    E-mail: haspengouwsedartsvereniging@gmail.com

    Aanspreekpunt voor:
    • verslaggeving bestuursvergaderingen en algemene vergaderingen
    • de contacten met de vrijwillige medewerkers
    • aangifte en afhandeling van schadegevallen voor de verzekering
    • alle activiteiten die buiten de aangesloten lokalen plaatsvinden
    • suggesties.
       
    • inschrijving van de ploegen en de leden
    • kalenders
    • uitstellen van wedstrijden, verandering van lokaal en/of naam
    • uitslagen van de wedstrijden
    • meldingen van forfait(s) door een ploeg
    • rangschikkingen van ploegen en spelers
    • klachten i.v.m. wedstrijden
    • suggesties.
       
  • standen: keuring en verhuur: Michaël Strube
    Adres: Alphonse-Wouterslaan 22, 3400 Landen
    Gsm: 0471 71 34 47
    E-mail: haspengouwsedartsvereniging@gmail.com

    Aanspreekpunt voor:
    • keuring van de standen
    • suggesties.

1.2 Geschillencommissie

Bij een geschil zal het dagelijks bestuur hierover een beslissing nemen door het reglement na te leven.

Indien één van de betrokken partijen niet akkoord gaat met de beslissing van het dagelijks bestuur, kan de betrokkene tegen deze beslissing in beroep gaan bij de geschillencommissie en dit binnen een termijn van 7 kalenderdagen, tellend vanaf de dag volgend op de dag van de initiële uitspraak (d.w.z. uitspraak op 2 maart geeft mogelijkheid tot aantekening van beroep tot en met 9 maart) via een aangetekend schrijven aan de secretaris.

De geschillencommissie

  1. fungeert als beroepsinstantie, nadat het dagelijks bestuur een beslissing heeft genomen bij discussies, klachten, e.d.
  2. bestaat uit 2 spelers per afdeling. Deze personen mogen niet in dezelfde ploeg spelen.
    Deze spelers worden tijdens de Algemene Vergadering aangeduid. Stelt niemand zich vrijwillig kandidaat, dan zal de voorzitter de personen door loting aanduiden.
  3. De aangestelde commissieleden dienen aanwezig te zijn tijdens vergadering waarin het geschil behandeld wordt.

Uitzondering: als er een klacht is ingediend tegen een bestuurslid, zal het bestuur zich onthouden en zal de uitspraak door de geschillencommissie gebeuren.

1.3 Waarnemers/Bemiddelaars

In de loop van het seizoen kan er nood zijn aan een neutraal toezicht tijdens een wedstrijd omwille van diverse redenen:

  • het opstellen van een speler die niet is ingeschreven bij de HDV
  • een uit de hand gelopen ruzie

Dit neutrale toezicht gebeurt door een waarnemer/bemiddelaar.

Alle bestuursleden kunnen in deze functie optreden tijdens het seizoen en dit zowel op vraag van een ploeg als op eigen initiatief.

De waarnemer/bemiddelaar mag:

  • de ploegkaarten en de identiteit van de ingevulde spelers/speelsters controleren
  • de wijze van invullen van het wedstrijdblad controleren
  • het lokaal, de afmetingen van de speelstand, de toestand van het bord, e.d. controleren
  • de aanwezigheid van het HDV-reglement controleren
  • de wedstrijd stilleggen in overleg met de kapiteins ingeval van onregelmatigheden.

Als er onregelmatigheden gebeurden tijdens het toezicht door een waarnemer/bemiddelaar, zal de waarnemer/bemiddelaar dit rapporteren aan het bestuur.
Het bestuur kan dan overgaan tot een sanctie naar de ploeg of de speler(s)/speelster(s).

 

Art. 2 – Inschrijvingen, transfers, wijziging lokaal/ploegnaam

Het HDV-bestuur voorziet één of meerdere inschrijvingsdata in de loop van de maand juli voor het komende seizoen.

  • In een speellokaal kunnen meerdere ploegen ingeschreven worden mits het speellokaal voorzien is van één blok per twee ingeschreven ploegen. Het HDV-bestuur zal er, in de mate van het mogelijke, op toezien dat in een speellokaal met meerdere ploegen een zo evenredig mogelijk aantal ploegen zowel thuis als op verplaatsing speelt.
  • Een speellokaal met meerdere ploegen moet de samenstelling van deze ploegen doorgeven op het inschrijvingsformulier. De spelers spelen enkel in de ploeg waarin ze volgens het inschrijvingsformulier zijn ingeschreven.
  • Spelers kunnen tussen de inschrijvingsdata in juli en 15 augustus nog van ploeg wisselen.
    Na de 15de augustus is dit niet meer mogelijk.
  • Tussen 15 augustus en de Algemene Vergadering (eind augustus) zijn er geen inschrijvingen meer mogelijk omwille van de administratieve afhandeling en voorbereiding van het seizoen.

2.1 Inschrijvingen uitsluitend tijdens de heenronde

Elke ploeg kan tijdens het lopende seizoen speler/speelsters inschrijven via het online inschrijvingsformulier, maar enkel tijdens de heenronde (zoals deze bepaald is in de originele kalender).

  • Het nieuwe lid kan meteen na de bevestiging door de competitieleider meespelen.
    De tegenstander mag de competitieleider contacteren ter bevestiging als het ploegpasje nog niet klaar is.
  • Het lidgeld dient binnen de 3 werkdagen gestort te worden op de rekening van de HDV.
    Gebeurt dit niet, dan wordt zijn/haar wedstrijd als een forfait beschouwd.

2.2 Veranderen van ploeg tijdens het speelseizoen

Spelers/speelsters mogen tijdens het lopende speelseizoen van ploeg veranderen mits aan alle voorwaarden wordt voldaan in onderstaande volgorde.

  • Hun ploeg werd ontbonden (algemene forfait) tijdens de heenronde (zoals deze bepaald is in de originele kalender).
  • Er kunnen maximum 2 spelers/speelsters naar dezelfde andere ploeg overstappen.
  • Er kan enkel overgestapt worden naar een ploeg in dezelfde afdeling of naar een hogere afdeling.

2.3 Veranderen van lokaal en club- of ploegnaam

Veranderen van speellokaal tijdens het seizoen is toegestaan. Als de ploegnaam de naam van het speellokaal bevatte, is ook het wijzigen van de ploegnaam  toegestaan.

De ploegverantwoordelijke:

  1. brengt de lokaaluitbater zelf op de hoogte van het vertrek van de ploeg
  2. geeft onmiddellijk het nieuwe lokaal door aan de competitieleider en de tegenpartij van de eerstvolgende wedstrijd.

Nadien zal de competitieleider de andere ploegen op de hoogte brengen van het nieuwe lokaal via het uitslagenblad, website en Facebook.

Het veranderen van lokaal en/of club-  of ploegnaam heeft geen gevolg voor het al dan niet promoveren of degraderen van een ploeg.

 

Art. 3 – Verantwoordelijkheden van de kapitein, de schrijver/scheidsrechter en de speler/speelsters

Een ploeg bestaat minimum uit 4 spelers. In elke ploeg wordt een kapitein aangeduid.

3.1 Verantwoordelijkheden van de kapitein

De kapitein

  1. dient op de hoogte te zijn van de spelregels.
  2. toont de ploegkaart voor de wedstrijd.
  3. bezorgt de ploegkaart aan de andere spelers als hij/zij niet kan aanwezig zijn tijdens de wedstrijd.
  4. stelt de ploeg op.
  5. vult het wedstrijdblad correct in (wedstrijdgegevens, ploeg gegevens, namen van deelnemers, games, legs, individuele prestaties, opmerkingen).
  6. houdt de individuele prestaties bij en noteert of controleert de notatie ervan op het wedstrijdblad. Hij/zij verzekert zich ervan bij de spelers met individuele prestaties dat deze correct zijn.
  7. ondertekent na controle het wedstrijdblad.
  8. stuurt (als thuisploeg) de uitslag door via sms direct na het einde van de wedstrijd.
  9. bezorgt (als thuisploeg) het origineel (wit) wedstrijdblad aan de competitieleider via de post, in de brievenbus of digitaal (als PDF, duidelijk en geen foto, wel gescand).
  10. ziet erop toe dat de speler(s)/speelster(s) zich sportief gedragen tijdens de wedstrijd.
  11. woont de algemene vergaderingen van de HDV bij of laat zich vervangen door een ander lid van de ploeg.
  12. ontvangt alle briefwisseling en/of e-mails van het bestuur en communiceert dit verder naar de andere spelers/speelsters.
  13. dient eventuele aanvragen voor het inschrijven van nieuwe spelers/speelsters in.
  14. meldt elke wijziging van persoonlijke gegevens van de leden van zijn/haar ploeg.

3.2 Verantwoordelijkheden-bevoegdheden van de schrijver/scheidsrechter

De schrijver/scheidsrechter

  1. dient op de hoogte te zijn van de spelregels.
  2. meldt zich binnen 5 minuten na de vorige game aan de werpstand om het vlotte verloop van de wedstrijd niet in het gedrang te brengen.
  3. stelt zich neutraal op.
  4. ziet erop toe dat de wedstrijd tijdig aanvangt.
  5. gedraagt zich ten allen tijde sportief op risico van een persoonlijke sanctie.
  6. ziet erop toe dat de speler(s)/speelster(s) zich sportief gedragen tijdens de wedstrijd.
  7. noteert de geworpen scores en het resterend puntenaantal correct.
  8. plaatst zich aan het scorebord zodat de speler/speelster geen hinder ondervindt tijdens de wedstrijd.
  9. maakt geen voor de speler/speelster storende bewegingen tijdens de wedstrijd.
  10. mag geen elektronische hulpmiddelen gebruiken.
  11. mag op vraag van de speler/speelster melding maken van het nog resterend puntenaantal.
  12. mag geen suggesties van combinaties opperen, enkel het getal dat overeenkomt met het resterend puntenaantal.
  13. mag op vraag van de speler/speelster al dan niet bevestigend antwoorden (ja/nee) indien deze vraagt of zijn/haar pijl in een bepaald segment van het bord zit (bv. zit die in de triple 19?).
  14. dient de geworpen score aan de betreffende speler/speelster te melden, zo niet mondeling dan wel geschreven, vooraleer deze zijn pijlen uit het bord mag verwijderen.
    Bij discussie is de positie van de pijlen immers het enige referentiepunt voor de schrijver/scheidsrechter. Indien de pijlen echter voortijdig werden verwijderd zal het oordeel van de schrijver/scheidsrechter over de gemaakte score bindend zijn.
    Heeft de schrijver de score niet kunnen tellen, dan mag hij/zij  0 (nul) noteren.

3.3 Verantwoordelijkheden van de speler/speelster

De speler/speelster

  1. dient op de hoogte te zijn van de spelregels.
  2. dient zich binnen 5 minuten na het vorige  game aan de werpstand te melden om het vlotte verloop van de wedstrijd niet in het gedrang te brengen.
  3. mag de pijlen pas uit het bord verwijderen nadat de schrijver zich van het geworpen puntenaantal heeft kunnen vergewissen.
    Bij het vroegtijdig verwijderen van de pijlen zal de schrijver de score noteren die hij/zij correct acht.
    Heeft de schrijver geen kans gehad om de score te tellen, mag hij/zij 0 (nul) als score noteren.
  4. mag de schrijver er attent op maken dat hij/zij een verkeerde score noteerde op het scorebord zolang hij/zij nog niet begonnen is aan zijn/haar volgende beurt.
    Eens de volgende beurt werd begonnen, mag er aan de al genoteerde scores niets meer veranderd worden.
  5. mag de schrijver er attent op maken als hij/zij zich misrekent zolang hij/zij de tegenpartij hierbij niet hindert in zijn/haar spel.
  6. mag een uit de hand gevallen pijl alsnog gooien op voorwaarde dat er met deze pijl nog geen werpbeweging is gemaakt.
  7. mag tijdens een wedstrijd vragen om de schrijver/scheidsrechter te laten vervangen als deze herhaaldelijk fout rekent.

 

Art. 4 – De start en het verloop van het speelseizoen

Het speelseizoen start op 15 augustus.

In een speelseizoen wordt een reguliere competitie en een bekercompetitie gespeeld.

4.1 Reguliere competitie

Alle ingeschreven ploegen worden ingedeeld in afdelingen, afhankelijk van hun ranking in de HDV-competitie van het vorige seizoen.

  1. De laatste ploeg van de afdeling zakt een afdeling, uitgezonderd in de laagste afdeling.
  2. De eerste ploeg van de afdeling stijgt een afdeling, uitgezonderd in de hoogste afdeling.
  3. Het bestuur zal verder het nodige doen om de afdelingen evenredig samen te stellen.

Nieuwe ploegen starten in de laagste afdeling, tenzij 2 of meerdere spelers van een nieuwe ploeg een ploeg vormden in het afgelopen seizoen. In dit laatste geval schat de competitieleider in welke afdeling het meest geschikt is voor deze ploeg.

4.2 Bekercompetitie

De bekercompetitie wordt gespeeld met alle ploegen, ongeacht de afdeling waarin ze spelen.

Alle ploegen worden ingedeeld in poules via een live uitgezonden trekking.

Afhankelijk van het resultaat in de poules  worden de ploegen verder verdeeld over de verschillende bekers.

Er wordt gespeeld voor volgende bekers.

  1. HDV-beker
  2. Daniël Struys-beker
  3. André Vannut-beker
  4. Emile Dutry-beker
  5. Bink-beker
  6. Het Bekertje

 

Art. 5 – Tarieven, boetes en sancties

Overzicht

Waarborg: 60,00 euro
Nieuw lid: 20,00 euro
Forfaitwedstrijd: 30,00 euro
Geen sms na de wedstrijd: 5,00 euro
Geen of een niet volledig ingevuld wedstrijdblad voor dinsdag: 5,00 euro
Afwezigheid Algemene Vergadering, Individueel Kampioenschap, rankingtornooien en prijsuitreiking: 30,00 euro

Elke boete moet binnen de 10 dagen betaald zijn!

De waarborg wordt op een aparte rekening gestort.

Alle andere bedragen boetes, opbrengsten tornooien, … zullen op een werkrekening gestort worden en gebruikt worden voor alle betalingen in verband met de algemene werking van de vereniging.

Rekeningnummer: BE46 9730 8229 5036 (BIC: ARSPBE22)

5.1 Waarborg

Elke ploeg betaalt een waarborg van 60,00 euro.
Deze waarborg wordt eenmalig betaald, ten laatste op datum van de laatste inschrijvingsdatum.

Als de ploeg stopt en de HDV verlaat zal de waarborg terugbetaald worden aan de ploeg mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden.

  1. Alle opgelegde boetes zijn betaald.
  2. Er is geen sprake van een algemeen forfait door de ploeg.

De waarborg wordt terugbetaald aan degene die de waarborg heeft betaald mits voorlegging van het betalingsbewijs.

Indien niet aan een of meerdere van voornoemde voorwaarden is voldaan, zal de waarborg slechts gedeeltelijk worden terugbetaald na verrekening van de nog te betalen bedragen.

Wordt het waarborgbedrag overschreden, dan zal de ploeg het openstaand saldo moeten betalen als de ploeg het volgend seizoen opnieuw inschrijft:

  • zelfs als deze ploeg onder een andere naam of in een ander lokaal start
  • zelfs als er maar één lid van de ploeg deel uitmaakt van de nieuwe ploeg.

5.2 Inschrijvingsgeld spelers

Een ploeg betaalt, ten laatste op de laatste inschrijvingsdatum voor het dartseizoen aanvangt, een inschrijvingsbedrag van 15,00 euro per speler/speelster.
Voor spelers/speelsters die in de loop van het seizoen (heenronde!) worden ingeschreven, wordt een inschrijvingsbedrag van 20,00 euro betaald.

5.3 Boetes

Tijdens het seizoen krijgt een ploeg een boete opgelegd bij het niet naleven van de reglementen en voorschriften.

Volgende bedragen zijn vastgelegd.

  1. Het veroorzaken van een forfaitwedstrijd leidt tot een boete van 30,00 euro.
    Als de thuisploeg de forfait geeft, betaalt deze ploeg 30,00 euro aan de HDV.
    Als de bezoekende ploeg de forfait geeft, betaalt deze ploeg 30,00 euro aan de HDV. Die op hun beurt de 30,00 euro aan de cafébaas van de thuisploeg bezorgt.
    Een ploeg die tijdens een seizoen drie (3) maal een forfaitwedstrijd veroorzaakt, krijgt de sanctie van algemeen forfait (geen terugbetaling van de waarborg). Deze ploeg mag de rest van het lopende seizoen niet meer aantreden in zowel competitie- als in de bekerwedstrijden.
    Alle gespeelde wedstrijden zullen herleid worden tot een forfaitwedstrijd, waardoor alle, door de tegenstander behaalde of verloren punten, komen te vervallen.
  2. Het niet doorsturen van de uitslag van een wedstrijd via sms zal leiden tot een boete van 5,00 euro. Elke uitslag moet onmiddellijk na de wedstrijd naar de competitieleider gestuurd worden via sms met de mededeling van de beide ploegnamen, de games en de legs.
  3. Het niet volledig invullen en het niet doorsturen, opsturen of binnenbrengen van het wedstrijdblad leidt tot een boete van 5,00 euro.
    Elk wedstrijdblad moet via e-mail (gescand!, geen foto) of via de post bezorgd worden aan de competitieleider en dit ten laatste op de dinsdagavond na de wedstrijd.
    Foto’s van wedstrijdbladen worden niet aanvaard en worden beschouwd als “niet bezorgd” en zo ook beboet.
  4. Afwezigheid op de verplichte algemene vergadering wordt beboet met 30,00 euro. Elke ploeg dient minstens 1 persoon af te vaardigen, liefst de kapitein.
  5. Afwezigheid op het individueel kampioenschap, rankingtornooien of de prijsuitreiking wordt beboet met 30,00 euro. Elke ploeg dient minstens 1 persoon af te vaardigen.

 

Art. 6 – De werpstand

  • Het dartbord moet in goede staat zijn en van het type Bristle. Hij mag niet bultig (de voorzijde moet vlak zijn) of versleten (er mogen geen gaten in staan en de sisal mag niet verduurt zijn) zijn. De bullseye moet rood gekleurd zijn en de bull-ring moet groen gekleurd zijn.
     
  • Bij wijzigingen aan de werpstand of aansluiting van nieuwe lokalen zal er door het bestuur een controle van deze lokalen gebeuren. Van deze controle zal een attest worden afgeleverd met daarop eventuele bemerkingen waaraan zo snel mogelijk dient verholpen te worden. Hierbij zal gekeken worden naar het lokaal zelf en naar de werpstand. Het lokaal moet voldoende groot zijn om comfortabel te kunnen spelen met vier spelers/speelsters per werpstand. Volgende afmetingen voor de werpstand(en) dienen gerespecteerd te worden.
Afbeelding met tekst, lijn, Perceel, diagram

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.
  1. Het middelpunt van de bullseye moet op 173 cm van de vloer hangen. Een afwijking van +/- 0,5 cm wordt hierop toegelaten.
  2. De werplijn (oche) moet op 237 cm van het bord geplaatst zijn, te meten vanaf de voorzijde van het bord.
  3. De afstandswaarde van het midden van de bullseye naar de steun zijde van de werplijn (oche) toe zou bijgevolg tussen 293,13 cm en 293,72 cm moeten liggen (zie stelling van Pythagoras).
  4. De werplijn (oche) moet minstens 60 cm lang zijn, t.o.v. het midden van de bullseye dus minstens 30 cm naar elke kant.
  5. De werplijn (oche) dient gemaakt te zijn van een onvervormbaar materiaal (mag niet doorbuigen bij het aanzetten van de voet door een speler/speelster) met een minimum lengte van 60 cm (minstens 30 cm naar elke kant t.o.v. het midden van de bulls-eye) en een hoogte tussen 2 cm en 5 cm.
  • Een ploeg die twijfelt aan de correctheid van de afmetingen van de werpstand mag deze controleren. Hiertoe dient deze ploeg wel zelf het nodige materiaal te voorzien. Dit kan echter enkel en alleen vooraleer de 1ste ronde op het wedstrijdblad werd ingevuld.
    Eens de 1ste ronde werd ingevuld, verklaren beide ploegen zich akkoord met de toestand van de werpstand en dient de wedstrijd bijgevolg volledig te worden afgehandeld.
     
  • Een ploeg die van mening is dat het bord niet geschikt is om de wedstrijd te spelen, mag aan de thuisploeg vragen om, indien mogelijk, een ander bord op te hangen.
     
  • Op de vloer moet er een bescherming liggen om de pijlen en/of de vloer niet te beschadigen bij het vallen van de pijlen.
     
  • De verlichting: alle verlichting mag gebruikt worden als ze voldoen aan de volgende voorwaarden.
    1. Er mag geen schaduw op het bord zijn tijdens het werpen.
    2. Ze mag de spelers niet storen.

 

Art. 7 – Het wedstrijdblad

Het wedstrijdblad dient om het verloop van de wedstrijd bij te houden.

  1. De hoofding (datum, afdeling en namen van de ploegen) wordt ingevuld door de kapitein van de thuisploeg.
     
  2. Op het wedstrijdblad moeten steeds volgende gegevens ingevuld worden:
    • de datum van de wedstrijd
    • de namen van de ploegen
    • de afdeling (competitie) of de poule (beker) van de ploegen
    • de namen en de nummers van de spelers/speelsters die zullen aantreden
    • de uitslagen van de gespeelde games door vermelding van het aantal gewonnen en verloren legs per game
    • de gepresteerde individuele prestaties per categorie, zijnde:
      • aantal 180/171-worpen (door het werpen van 3 x triple 20/3 x triple 19 in één beurt)
      • de gespeelde korte legs (18 darts of minder)de geworpen hoge uitworpen (100 of meer in één beurt)
    • de individuele prestaties dienen te worden vergezeld van de naam en lidnummer van de speler/speelster
    • de handtekeningen van beide kapiteins of hun afgevaardigde(n).
       
  3. Het wedstrijdblad dient zoveel mogelijk gevrijwaard te worden van foutieve noteringen.
    Indien er een verkeerde volgorde van speler/speelsters genoteerd is, kan dit best verholpen worden door het enkelvoudig doorstrepen van de verkeerde na(a)m(en) en vervolgens het noteren van de correcte na(a)m(en).
     
  4. Bij veelvuldige fouten kan er best een nieuw wedstrijdblad worden ingevuld om te voorkomen dat de competitieleider de informatie verkeerd interpreteert tijdens het ingeven van de noteringen in zijn statistieken.
     
  5. De kapitein van elke ploeg moet er op toezien dat dergelijke fouten zo weinig mogelijk gebeuren.
    Let op: indien het wedstrijdblad niet volledig is ingevuld zoals er gevraagd wordt, volgt er een boete van 5,00 euro.
     
  6. De individuele prestaties, genoteerd op het wedstrijdblad, zijn de prestaties waar de competitieleider rekening mee houdt om de individuele punten te berekenen. Het is aan de individuele speler zelf om na de competitie en voor de ondertekening van het wedstrijdblad door beide kapiteins, het wedstrijdblad te controleren.

7.1 Forfait

Het wedstrijdblad wordt op de reguliere wijze aan de competitieleider bezorgd door de kapitein van de ploeg die de wedstrijd wel wil aanvatten met volgende gegevens:

  • de namen van beide ploegen
  • het uur van de melding van de forfait–gave (onderaan bij “opmerkingen”)
  • de spelers die de 8 enkele games zouden spelen
  • handtekening van de aanwezige kapitein.

 

Art. 8 – Opbouw van een wedstrijd

 

8.1 Competitiewedstrijden

  1. Het aanvangstijdstip voor elke wedstrijd wordt vastgelegd op vrijdagavond om 20.30 u.
     
  2. Een wedstrijd bestaat uit 10 games verdeeld over drie rondes:
    • 1ste ronde met 4 enkel games, 501 double-out, first to 4 in ere afdeling, first to 3 in de andere afdelingen
    • 2de ronde met 2 koppel games, 701 double-out, first to 3 in alle afdelingen
    • 3de ronde met 4 enkel games, 501 double-out, first to 4 in ere afdeling, first to 3 in de andere afdelingen.
       
  3. Voor de games 1, 3, 5, 7 en 9 starten de bezoekers en voorziet de thuisploeg een schrijver.
    Voor de games 2, 4, 6, 8 en 10 starten de thuisspelers en voorziet de bezoekende ploeg een schrijver.
     
  4. De kapiteins stellen, voor elke ronde, altijd 4 verschillende spelers/speelsters op.
    Eenzelfde speler kan dus maximum 3 games spelen tijdens dezelfde wedstrijd.
     
  5. Een wedstrijd moet altijd volledig afgewerkt worden.
    Alle 10 games moeten gespeeld worden, ongeacht de tussenstand.
     
  6. Als een van beide ploegen bij het vroegtijdig behalen van 6 winst games niet wil verder spelen, wordt dit beschouwd als het geven van een forfait.
    De andere ploeg wint op deze manier de wedstrijd met 10 – 0/ 30 – 0. Er worden ook geen individuele prestaties toegekend aan de spelers/speelsters van de ploeg die forfait geeft.
     
  7. Een wedstrijd kan slechts starten als er minstens 3 spelers/speelsters per ploeg aanwezig zijn om 20.30 u.
    Een 4de speler/speelster die opgesteld staat in de 1ste ronde, moet aanwezig zijn bij aanvang van zijn/haar game, rekening houdend met de volgorde van opstelling op het wedstrijdblad. Een time-out van 15 minuten kan éénmalig per ploeg gebruikt worden om op de speler te wachten.
    Let op: de time-out kan enkel tijdens de eerste 4 enkele games ingeroepen worden.

    Als deze speler/speelster niet tijdig aanwezig is, dient dit op het wedstrijdblad vermeld te worden door de notatie “NA” achter de naam van de afwezige speler/speelster te plaatsen.
     
  8. Een speler/speelster heeft maximum 5 minuten om zich naar het bord te begeven om zijn/haar game te starten nadat de vorige game werd beëindigd om de wedstrijd zo vlot mogelijk te laten verlopen.
     
  9. Elke leg moet beëindigd worden door een dubbel te werpen die overeenkomt met de op dat moment resterende score.

8.2 Bekerwedstrijden

Bij de bekerwedstrijden worden dezelfde regels als hierboven gehanteerd. De wedstrijden in de poulefase worden echter best of 5 gespeeld en in de finalewedstrijden wordt best of 7 gespeeld.

Aanvullend: bij captains choice mogen enkel de spelers opgesteld worden die tijdens de wedstrijd op het wedstrijdblad genoteerd staan.

 

Art. 9 – Het verloop van het spel en algemene spelregels

 

9.1 De opstelling van de ploeg

De kapitein stelt zijn ploeg op naar eigen goeddunken. Alle spelers/speelsters moeten lid zijn van de Haspengouwse DartsVereniging (HDV) en moeten vermeld staan op de ploegkaart.

Uitzondering:  als een nieuwe speler is ingeschreven maar de ploeg heeft de nieuwe ploegkaart nog niet ontvangen. De competitieleider mag steeds gecontacteerd worden om dit te verifiëren.

9.2 Vlot verloop van de wedstrijd

  1. Het aanvangstijdstip wordt vastgelegd op vrijdagavond om 20.30 u. Hierdoor dient het wedstrijdblad best ingevuld te zijn ten laatste om 20.25 u. Afwijkingen kunnen voorkomen door bv., wegwerkzaamheden in de buurt van het lokaal doch enkel mits onderling akkoord tussen beide ploegen.
     
  2. Ten laatste om 20.15 u. dient de thuisploeg het bord vrij te geven aan de bezoekers opdat deze zich kunnen acclimatiseren aan de “vreemde” werpstand.
     
  3. De spelers/speelsters en de schrijver/scheidsrechter melden zich binnen 5 minuten na de vorige match om de wedstrijd zo vlot mogelijk te laten verlopen.
     
  4. Tijdens een wedstrijd kan elk van beide ploegen aanspraak maken op 15 min. time-out.
    Deze time-out kan gebruikt worden om te wachten op een laattijdige speler.
    Let op: de time-out kan enkel tijdens de eerste 4 enkele games ingeroepen worden.
     
  5. Indien één van beide ploegen niet tijdig aanwezig is, zonder enige verwittiging, dient de aanwezige ploeg een periode van 30 min. te respecteren alvorens ervan uit te mogen gaan dat de afwezige ploeg forfait geeft. Indien de tegenpartij binnen deze 30 min. toch nog aankomt en de wedstrijd kan aanvangen, zullen ze een grondige reden dienen voor te leggen alvorens te starten aan de wedstrijd.
    Dit houdt in dat er pas om 21 u. melding kan gemaakt worden van een forfait en dit door middel van een sms naar de competitieleider.
    Het wedstrijdblad wordt ingevuld zoals beschreven in art. 7, punt 1 Forfait.
     
  6. Als een ploeg merkt dat ze later aanwezig zullen zijn (onverwacht slecht weer, ongeval of omleiding, …) verwittigen ze de thuisploeg zo snel mogelijk.

9.3 Vallende dartpijlen

  1. Indien één of meerdere pijl(en) uit het bord vallen vooraleer de derde pijl werd gegooid, zal/zullen de score(s) van de gevallen pijl(en) niet meegerekend worden.
     
  2. Indien een of meerder pijl(en) uit het bord vallen nadat de derde pijl werd gegooid, zal/zullen de score(s) van de gevallen pijl(en) meegerekend worden indien de punt van de pijl(en) het bord raakt zonder ondersteuning.
    Dit wil zeggen dat de pijl(en) enkel en alleen kunnen ondersteund worden door een andere pijl, indien de pijl(en) word(en) ondersteund door bv. een lichtband die toe is, is dat een ongeldige score.
     
  3. Een uit de hand gevallen pijl mag alsnog gegooid worden op voorwaarde dat er met de betreffende pijl nog geen werpbeweging werd gemaakt.

 

Art. 10 – Verplaatsen van een wedstrijd

Een ploeg kan ten allen tijde vragen om een wedstrijd te verplaatsen naar een andere datum en/of locatie. In zulk geval dient best volgende werkwijze te worden gevolgd.

  1. De vragende ploeg stelt zijn vraag aan de tegenstander.
  2. De gevraagde ploeg geeft hier al dan niet een positief antwoord op.
  3. Bij een positief antwoord is het aan de gevraagde ploeg om enkele data op te geven aan de vragende ploeg waarop zij de wedstrijd eventueel zouden willen spelen.
  4. De vragende ploeg dient dan één van de voorgestelde data te kiezen.
  5. De vragende ploeg en de gevraagde ploeg geven beiden aan de competitieleider door dat er een wijziging van de kalender zal gebeuren in onderling akkoord met volgende gegevens:
    • de originele datum/locatie van de wedstrijd
    • de namen van de ploegende nieuwe datum/locatie waarop de wedstrijd zal doorgaan
    • de locatie dient een ploeg aangesloten te hebben bij de HDV.

Het verplaatsen van een wedstrijd kan mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden.

  1. De uitgestelde wedstrijd moet gespeeld worden vooraleer de laatste 2 competitiewedstrijden gepland staan.
  2. De laatste 2 competitiewedstrijden mogen onder geen enkel beding worden verplaatst.

In het geval van het verplaatsen van een bekerwedstrijd dient deze gespeeld te worden voor de speeldatum van de volgende ronde teneinde de planning van de beker niet in het gedrang te brengen.

 

Art. 11 – Puntentellingen

 

11.1 De puntentellingen voor de ploegen

Een gewonnen wedstrijd = 2 punten, gelijkspel = 1 punt, verlies = 0 punten.

11.2 Een gewonnen game

Een game tijdens de competitie kan gewonnen en verloren worden met 4-0, 4-1, 4-2, 4-3, 3-0, 3-1 of 3-2. Wanneer één van beide spelers/speelsters dus 3 legs (in eerste en tweede afdeling) of  4 legs (in ere afdeling) gewonnen heeft.

Bekerwedstrijden worden gespeeld best of 5.

Een wedstrijd kan gewonnen en verloren worden met 10-0, 9-1, 8-2, 7-3 of 6-4. Wanneer één van beide ploegen echter vroegtijdig 6 games wint, moeten de resterende games alsnog gespeeld worden.

De eindrangschikkingen worden opgemaakt rekening houdend met volgende barema’s:

  • het aantal behaalde punten
  • het aantal gewonnen wedstrijden
  • het aantal verloren wedstrijden
  • het aantal gelijk gespeelde wedstrijden
  • het aantal gewonnen games
  • het aantal verloren games
  • het aantal gewonnen legs
  • het aantal verloren legs
  • de onderlinge confrontaties.

Indien na vergelijking van voornoemde barema’s nog steeds sprake is van een ex-aequo voor dezelfde plaats in de rangschikking dan zal er door deze ploegen een bijkomende wedstrijd gespeeld worden op een door het bestuur te bepalen datum en locatie.
Deze wedstrijd zal bij 5-5 aangevuld worden met een captains choice met een enkel, een dubbel en enkel wedstrijd.

11.3 De puntentelling voor de individuele spelers/speelsters

Per speler/speelster zullen er verschillende prestaties worden bijgehouden teneinde een klassement te bekomen waaruit de latere “Speler en Speelster van het jaar” zal blijken, mits hij of zij minimum 50 % van de wedstrijden heeft gespeeld. Deze prestaties zijn de volgende.

  • Het aantal behaalde quotatiepunten: de punten die een speler/speelster toegekend krijgt voor gespeelde games.
  • Het aantal gepresteerde 180/171-worpen
  • Het aantal gepresteerde korte legs: legs die reglementair werden beëindigd met 18 darts of minder.
  • Het aantal gepresteerde hoge finishes: finishes van 100 of meer punten

De toekenning van punten gebeurd als volgt.

  1. De quotatiepunten worden als volgt toegekend: elke gewonnen leg = 1 punt. Dit wil zeggen …
    • 3-0 winnen = de winnaar krijgt 3 punten.
    • 3-1 winnen = de winnaar krijgt 3 punten en de verliezer krijgt 1 punt.3-2 winnen = de winnaar krijgt 3 punten en de verliezer krijgt 2 punten.
    • Zelfde voor ere-afdeling: 4-0 winnen = de winnaar krijgt 4 punten, enz.
       
  2. De 180/171-worpen geven recht op 1 punt per 180/171 worp.
     
  3. De punten voor de korte legs worden als volgt toegekend:
    • een 18 darter geeft recht op 1 punt
    • een 17 darter geeft recht op 2 punten
    • een 16 darter geeft recht op 3 punten
    • een 15 darter geeft recht op 4 punten
    • een 14 darter geeft recht op 5 punten
    • een 13 darter geeft recht op 6 punten
    • een 12 darter geeft recht op 7 punten
    • een 11 darter geeft recht op 8 punten
    • een 10 darter geeft recht op 9 punten
    • een 9 darter geeft recht op 12 punten.
       
  4. De punten voor een hoge finish worden als volgt toegekend:
    • een hoge finish van 100 tot en met 120 geeft recht op 1 punt
    • een hoge finish van 121 tot en met 130 geeft recht op 3 punten
    • een hoge finish van 131 tot en met 160 geeft recht op 5 punten
    • een hoge finish van 161, 164 en 167 geeft recht op 7 punten
    • een hoge finish van 170 geeft recht op 10 punten.

Deelname aan het Individueel Kampioenschap geeft recht op 5 punten.

De klassementen zullen enkel tellen voor de competitiewedstrijden.

 

Art. 12 – Individueel Kampioenschap

Er worden in de loop van het seizoen 1 of meerdere rankingtornooien georganiseerd.

Tijdens deze rankingtornooien wordt er per afdeling gespeeld. Wanneer er 2 of meerdere reeksen per afdeling zijn zullen zij apart spelen.

Per ploeg moet minstens 1 lid deelnemen aan het rankingtornooi, enkel inschrijven is niet voldoende! Als er geen enkele speler van een ploeg deelneemt, volgt er een boete van 30,00 euro.

Elke deelnemer ontvangt 5 aanwezigheidspunten per rankingtornooi waar hij of zij aan deelneemt.
Deze punten tellen ook mee voor de individuele prestaties.

 

Art. 13 – De prijsuitreiking

Jaarlijks zal er een prijsuitreiking worden georganiseerd om het seizoen feestelijk af te sluiten.

Op deze prijsuitreiking zullen de kampioenen gehuldigd worden door overhandiging van de voorziene trofeeën.

Volgende trofeeën zullen op de prijsuitreiking worden overhandigd.

  • Elke ploeg per afdeling ontvangt een trofee.
  • De eerste 4 gerangschikte ploegen van elke beker ontvangen een trofee.
  • Per afdeling zal er 1 trofee uitgereikt worden voor volgende prestaties:
    • het hoogst aantal gepresteerde 180/171 worpen in de competitiewedstrijden (heren en dames)
    • de kortste leg in de competitiewedstrijden (met een speciale vermelding voor de kortste leg van het seizoen) (heren en dames)
    • de hoogste finish in de competitiewedstrijden (met een speciale vermelding van de hoogste finish van het seizoen) (heren en dames)
  • Per afdeling zal er een “speler/speelster van het jaar” worden gehuldigd.

Speler/speelster van het jaar wordt degene met de meeste punten, gegooid tijdens de competitie, mits hij of zij minimum 50 % van de wedstrijden heeft gespeeld: quotatie punten + punten 180/171 worpen + punten hoge finish + punten korte legs.